Natursnokarna

Rädda en groda, följ ett rävspår eller håva smådjur i sjön – gå med i Natursnokarna!

Natursnokarna är vår barn- och familjeverksamhet där barn och vuxna upptäcker naturen tillsammans.

Forskningen visar att vi människor blir friskare och mindre stressade av att vara i naturen. Vi minns och lär bättre när vi använder både kroppen och sinnena. Barn får bättre motorik av att vistas i naturen och deras koncentration och kreativitet ökar. Sedan finns det förstås mycket spännande att upptäcka i vår natur. Så gillar du också att snoka runt i skog och mark? Häng med ut i våra härliga omgivningar kring Höör!

Aktiviteterna varierar beroende på vilka intressen som deltagarna och ledarna har. Vi klär djurgranar, följer spår i snön, snokar upp kräldjur och skådar fågel. Det är bara fantasin som sätter stopp. På våren kan vi gå på fladdermussafari eller ugglespaning, bygga humleholkar eller titta på kosläpp. På sommaren kan vi gå på strapatser i skymningen och laga mat utomhus. Just vår återkommande fikastund brukar vara ett uppskattat inslag, så se till att packa ner picknickkorg och kläder efter väder. Träffarna är kostnadsfria (materialkostnad kan tillkomma vid något enstaka tillfälle). Inga förkunskaper krävs och alla är välkomna, ung som gammal, medlem som icke-medlem.

Någon vuxen måste dock alltid följa med och föranmälan krävs.
Under våren kommer vi att leta efter spår från den senaste inlandsisen, njuta av våren på Gyaberget tillsammans med Lundakretsen, bygga fågelholkar och håva efter fjärilar och andra insekter. Och vem vet, kanske har just du en idé om någon spännande aktivitet som vi kan ordna?

Vill du ha mer info eller anmäla dig? Kontakta Therese Irminger Street på 0706-850928 eller hoorsnatursnokar@hotmail.com

VÄLKOMNA ATT UPPTÄCKA NATUREN MED OSS!